Graag wil ik iets vragen over de acceptatie van berouw voor een specifieke zonde. Stel dat iemand meer dan 3 keer de Islaam heeft verlaten of heel vaak is gestopt met bidden, zal Allaah deze persoon dan nooit vergeven, hoeveel spijt diegene ook heeft? Bijvoorbeeld het volgende vers uit Soerat Al Imran vers 90: {Waarlijk, degenen die ongelovig zijn geworden, nadat zij geloofd hebben en dan hun ongeloof laten toenemen: hun berouw zal nooit geaccepteerd worden. En zij zijn het die dwalen}. Soerat Aal Imran 90 (Qor-aan 3:90).
Bismi Allaahi Ar-Rahmaani Ar-Rahiem
(In de naam van Allaah, de Erbarmer, de Meest Barmhartige).
Alle lof komt Allaah toe, vrede en zegeningen zij met de Boodschapper van Allaah, zijn familieleden, zijn metgezellen en degenen die zijn leiding volgen.
Allaah Soebhaanahoe wa Ta’aalaa vergeeft alle zonden, groot en klein. Hij vergeeft ook de Shirk, mits men zich volledig hiervan ontdoet (Tawbah verricht) voordat men overlijdt. Wanneer iemand gezondigd heeft en Allaah hem/haar leidt en deze persoon de sterke wil heeft om van de zonden af te komen, dan moet men bepaalde handelingen verrichten voordat men van een Tawbah kan spreken. Tawbah heeft voorwaarden die in acht genomen moeten worden. De geleerden hebben gesteld dat wanneer de zonden enkel tussen een dienaar en Allaah Ta’aalaa zijn gepleegd en niet verbonden zijn aan de rechten van de schepping (van de mensen), dan heeft de Tawbah de volgende voorwaarden:
En als de zonden verbonden zijn aan de rechten van de schepping (van de mensen), dan heeft de Tawbah een extra voorwaarde, namelijk: het teruggeven van de 'Madhaalim' (het goedmaken van het gedane onrecht). Denk aan het teruggeven van datgene wat van de benadeelde persoon/personen is gestolen, afhandig is gemaakt, vergeving vragen voor de geschonden eer…etc.
Wanneer men aan deze voorwaarden heeft voldaan, kan men van een geldige Tawbah spreken. Men moet dan wel Allaah Soebhaanahoe wa Ta’aalaa veelvuldig vragen om vergeving voor zijn zonden en acceptatie voor zijn Tawbah. De door u vermelde Aayah in Soerat Aal Imraan 90 (Qor-aan 3:90), is geopenbaard naar aanleiding van de houding van de Joden tegenover de boodschap van Iesaa (Jezus Christus) aleihis-Salaam en hun houding tegen de boodschap van Mohammed salla Allahoe aleihi wasallam. Allaah Soebhaanahoe wa Ta’aalaa zegt:
Interpretatie van de betekenis van de Aayah:
{Waarlijk, degenen die ongelovig zijn geworden, nadat zij geloofd hebben en dan hun ongeloof laten toenemen: hun berouw zal nooit geaccepteerd worden. En zij zijn het die dwalen}. Soerat Aal Imraan 90 (Qor-aan 3:90).
El-Hasan El-Basrie ( overleden 110 H), Qataada (overleden 118 H) en Ataa El-Khorasani (overleden 135 H) zeiden:
“De Aayah is geopenbaard (specifiek) m.b.t. de joden, die niet in Iesaa aleihi assalaam (Jezus Christus) en in het Evangelie geloofden. Toen is hun ongeloof toegenomen en geloofden ook niet in Mohammed salla Allahoe aleihi wasallam en de Qor-aan”. Einde citaat.
Rafie’ Ibn Mahraan Aboe El-‘Aalia (overleden 93 H) zei:
“De Aayah is geopenbaard (specifiek) m.b.t. de joden en christenen, omdat zij niet geloofden in Mohammed salla Allahoe aleihi wasallam, nadat zij geloofden in zijn gunsten en zijn eigenschappen. Vervolgens is hun ongeloof toegenomen nadat zij vasthielden aan hun ongeloof (hier verrichten zij geen Tawbah)”. Einde citaat.
Het gaat hier dus niet om de gewone mensen die ongeloof plegen en daarna Tawbah verrichten. Allaah Soebhaanahoe wa Ta’aalaa vergeeft alle zonden na de Tawbah, ook de Shirk en ongeloof. De vergeving van de Shirk en ongeloof is alleen geldig wanneer men afstand neemt (Tawbah verricht) van Shirk en ongeloof voordat men komt te overlijden. Allaah Soebhaanahoe wa Ta’aala zegt:
Interpretatie van de betekenis van de Aayah:
{Waarlijk, Allaah vergeeft niet dat er deelgenoten aan hem worden toegekend. Maar hij vergeeft daarbuiten alles aan wil Hij wil}. Soerat An-Nisaa-e 48 (Qor-aan 4:48).
Interpretatie van de betekenis van de Aayah:
{Waarlijk, degene die deelgenoten aan Allaah toekent, Allaah heeft het paradijs zeker voor hem verboden en het Vuur zal zijn verblijfplaats zijn}. Soerat El Maaidah 72 (Qor-aan 5:120).
Interpretatie van de betekenis van de Aayah:
{Voorwaar, ik ben zeker meest vergevingsgezind voor degene die berouw toont, gelooft en goede daden verricht en vervolgens geleid wordt}. Soerat Tahaa 82 (Qor-aan 20:82).
Sterker nog: Allaah heeft degenen die berouw tonen een grote beloning beloofd. In een Aayah zegt Allaah:
Interpretatie van de betekenis van de Aayah:
{O, jullie die geloven, keer terug tot Allaah met oprechte berouw, dan zal jullie Heer jullie zonden kwijtschelden en tuinen doen binnentreden waaronder rivieren stromen}. Soerat At-Tahriem 8 (Qor-aan 66:8).
Allaah zal altijd de zonden van iemand vergeven, ook al zijn het er veel, wanneer hij de Tawbah volgens de vermelde voorwaarden verricht. Allaah Soebhaanahoe wa Ta’aalaa zegt:
Interpretatie van de betekenis van de Aayah:
{Zeg O mijn dienaren die buitensporig zijn tegenover zichzelf, wanhoop niet aan de Genade van Allaah. Voorwaar, Allaah vergeeft alle zonden. Voorwaar, Hij is de Vergevensgezinde, de Meeste Genadevolle. En keer berouwvol terug naar jullie Heer en onderwerp jullie zelf aan Hem}. Soerat Az-Zomar 53-54 (Qor-aan 39:53-54).
Uit deze edele Aayah, kunnen wij opmaken dat de vrijgevigheid van Allaah Soebhaanahoe wa Ta’aalaa onbeperkt en voortreffelijk is en toereikend voor alle zondaren, de allergrootste zondaren. Ook voor degenen die de grote Shirk hebben begaan op voorwaarde dat zij afstand hiervan nemen, voordat zij sterven, zoals dat eerder vermeld is in deze tekst. Wat zeggen de geleerden van de Tafsier (interpretators van de Qor-aan) over deze Aayah?
1-Ibn Jarier At-Tabarie (overleden 310 H) zei over deze Aayah:
“De mensen van interpretatie verschilden van mening over de aanleiding van de openbaring van deze Aayah. Sommigen van hen zeiden: het is bedoeld voor een groep polytheïsten. Toen ze geroepen werden om in Allaah te geloven, zeiden ze: Hoe kunnen we geloven als we Shirk (polytheïsme) hebben begaan, overspel hebben gepleegd en de ziel (mensen) vermoordden die Allaah heeft verboden? En Allaah bereidt de dader die dit begaat voor op de Hel? Dus wat heeft het voor ons van nut, gezien we deze eerder hebben begaan? Dus werd deze Aayah geopenbaard”. Einde citaat.
Bron: Tafsier Ibn Jarier At-Tabarie.
2-El-Haafidh Ibn Kathier (overleden 774 H) zei over deze Aayah:
“Deze nobele Aayah is een oproep aan alle ongehoorzame mensen, van de ongelovigen en anderen, tot berouw en bekering (tot Allaah). Tevens is het een boodschap dat Allaah alle zonden vergeeft voor degenen die zich bekeren en zich afkeren van de zonden, zelfs als het er veel zijn, zoals het zeeschuim (in omvang).” Einde citaat.
Bron: Tafsier Imam El-Haafidh Ibn Kathier.
3-Imam El-Baghawie (overleden 516 H) zei over deze Aayah:
Sa’ied Ibn Joebayr vertelde op gezag van Ibn Abbaas dat sommige polytheïsten veel mensen doodden en veelvuldig overspel pleegden, dus kwamen ze naar de Profeet salla Allaahoe aleihi wasallam en zeiden: “Waar je ons om vraagt zou beter zijn, als je ons vertelt of dat een kwijtschelding is voor wat we hebben gedaan”. Dus werd deze Aayah naar aanleiding hiervan geopenbaard”. Einde citaat.
Bron: Tafsier Imam El-Baghawie.
4-Imam As-Sa’die (overleden 1376 H) zei over deze Aayah:
"Zeg - O Mohammed - tegen Mijn dienaren die volharden in zonden en zichzelf onrecht hebben aangedaan door de zonden te begaan waarvoor jij hen hebt gewaarschuwd: Wanhoop niet aan de genade van Allaah vanwege de vele zonden. Allaah vergeeft alle zonden van degenen die zich bekeren en zich ervan afkeren, wat ze ook mogen zijn. Hij is de Vergevensgezinde van de zonden van Zijn berouwvolle dienaren, de Meest Barmhartige jegens hen”. Einde citaat.
Bron: Tafsier Imam As-Sa’die.
En Allaah de Verhevene weet het, het beste.