Terug naar vragen & antwoorden

Regelgeving voor het dragen van goud

Wat is de regelgeving, voor zowel een vrouw als een man, voor het dragen van sieraden zoals armbanden, ringen of kettingen?

Bismi Allaahi Ar-Rahmaani Ar-Rahiem (In de naam van Allaah, de Erbarmer, de Meest Barmhartige). Alle lof komt Allaah toe, vrede en zegeningen zij met de Boodschapper van Allaah, zijn familieleden, zijn metgezellen en degenen die zijn leiding volgen.

Het is niet toegestaan voor een man om gouden sieraden te dragen. Ook met goud vergulde sieraden zijn niet toegestaan voor mannen. Het dragen van goud is uitsluitend toegestaan voor vrouwen.

عن عليِّ بنِ أبي طالبٍ رضيَ اللهُ عنهُ قال:

"إِنَّ نَبِيَّ اللَّهِ صَلَى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّم أَخَذَ حَرِيرًا، فَجَعَلَهُ فِي يَمِينِهِ، وَأَخَذَ ذَهَبًا فَجَعَلَهُ فِي شِمَالِهِ، ثُمَّ قَالً: "إِنَّ هَذَيْنِ حَرَامٌ عَلَى ذُكُورِ أُمَّتِي". أحمد وأبو داود. صححه الألباني في صحيح أبي داود.

Ali Ibn Abie Taalib radhiya Allaahoe anhoe verhaalt dat de Profeet salla Allaahoe aleihi wasallam een stuk zijde nam en hij legde het in zijn rechterhand en hij nam wat goud en hij legde het in zijn linkerhand en zei toen:

"إنَّ هذَينِ حرامٌ علَى ذُكورِ أُمَّتي ، حِلٌّ لإناثِهِم". أخرجه أبو داود ، والنسائي ، وابن ماجه وأحمد.

“Deze twee zijn Haraam (verboden) voor de mannen van mijn Oemmah en Halaal voor hun vrouwen”.
Overgeleverd door Aboe Daawoed en anderen en authentiek verklaard door El-Albaanie in Sahieh Abie Daawoed.

In een andere overlevering verhaalt Abdoe Allaah Ibn Abbaas radhiya Allaahoe anhoemaa dat de Boodschapper van Allaah salla Allaahoe aleihi wasallam een gouden ring zag aan de hand (vinger) van een man. Hij nam het (de ring) en wierp het (op de grond) en zei:

يَعْمِدُ أَحَدُكُمْ إلى جَمْرَةٍ مِن نَارٍ فَيَجْعَلُهَا في يَدِهِ، فقِيلَ لِلرَّجُلِ بَعْدَ ما ذَهَبَ رَسولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عليه وَسَلَّمَ: خُذْ خَاتَمَكَ انْتَفِعْ به، قالَ: لا وَاللَّهِ، لا آخُذُهُ أَبَدًا وَقَدْ طَرَحَهُ رَسولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عليه وَسَلَّمَ. صحيح مسلم

“Zou een van jullie een sintel (een brandende steen/houtskool) in zijn hand nemen?”
Nadat de Boodschapper van Allaah weg was werd tegen de man gezegd: “Neem jouw ring en plaats het waar het ten goede komt.”
De man zei: “Nee! Bij Allaah, ik neem het nooit aan nadat deze door de Boodschapper van Allaah is weggegooid”.
Overgeleverd door Moeslim.

Imam An-Nawawie (overleden 676 H) zei:
"De geleerden zijn het er unaniem over eens dat het voor vrouwen toegestaan is om een gouden ring te dragen. Zij zijn het er ook unaniem over eens dat het dragen hiervan voor de mannen niet toegestaan is. Behalve Mohammed Ibn Hazm vertelde dat het toegestaan is. En daarnaast wat er verteld is door sommigen dat het afkeurenswaardig is en niet Haraam. Maar dit laatste is vals, omdat degenen die dit zeggen worden weerlegd door de overleveringen die Imam Moeslim heeft vermeld namelijk dat er een consensus is over het verbod vergezeld met de overlevering van de Profeet salla Allaahoe aleihi wasallam waarin hij zei: "Deze twee (goud en zijde) zijn Haraam voor de mannen van mijn Oemmah en Halaal voor hun vrouwen."
Overgeleverd door At-Tirmidhie, An-Nasaa-ie Ibn Maajah. Authentiek bevonden door El-Albaanie in El-Irwaa-e en in As-Sahiehahah.
Bron: Uitleg Sahieh Moeslim 14/65

Sheych Saalih El-Fawzaan zei:
"Wat betreft een ring die niet van goud is gemaakt maar van zilver of van een andere metaalsoort, het is voor een man toegestaan om deze te dragen ook al is deze van edele metalen (stenen) gemaakt."
Bron: El-Moentaqaa 5/336.

En Allaah de Verhevene weet het, het beste.

De zuivere Islaam
Volgens het begrip van de vrome voorgangers
Doneren