Is het toegestaan om iemand geld te geven of te lenen, zodat diegene (met rente gekochte huis) gelijk kan aflossen? Of valt dit voor mij dan ook onder Ribaa?
Bismi Allaahi Ar-Rahmaani Ar-Rahiem
(In de naam van Allaah, de Erbarmer, de Meest Barmhartige).
Alle lof komt Allaah toe, vrede en zegeningen zij met de Boodschapper van Allaah, zijn familieleden, zijn metgezellen en degenen die zijn leiding volgen.
Mensen in nood helpen is een geliefde en nobele daad bij Allaah Ta’aala. In tal van Aayaat en Ahaadieth vinden we dat terug. Onder deze behoeftigen kunnen ook mensen vallen die in nood zitten en hun schulden nauwelijks of niet kunnen betalen. Ook mensen die schulden hebben van Haraam zaken mogen geholpen worden. Echter geldt voor dit laatste wanneer de behoeftige Tawbah heeft verricht en afstand heeft genomen of wil nemen van zijn Haraam activiteiten.
Aan Sheych Ibn Oethaimien werd de volgende vraag gesteld:
"Wie een schuld heeft uit iets dat Haraam is, kunnen we hem Zakaat geven?"
De Sheych antwoordde:
“Als hij berouw heeft getoond (Tawbah verricht), geven we hem, anders niet. Want dit is dan hulp bieden voor wat verboden is (bij gebrek aan Tawbah). En als we hem weer geven, gaat hij weer lenen”.
Uit Sharh El Moemti’ blz. 235.
Samengevat:
Iemand die zijn hypotheek niet kan betalen, maar hier wel van af wil komen, spijt heeft en Tawbah heeft verricht, kan/moet door de mensen om hem heen geholpen worden om zo snel mogelijk van die hypotheek af te komen.
Iemand die een hypotheek af wil lossen, maar niet met de intentie om van deze hypotheek af te komen en hiervoor geen Tawbah heeft verricht, hoort niet geholpen te worden, hoe hard het ook klinkt.
En Allaah de Verhevene weet het, het beste.