Is ‘islamitische’ psychologie een innovatie? Ik bedoel hiermee niet een psycholoog die moslim is, maar zogezegd iemand die gevorderde kennis heeft van de Islaam én psychologie en die twee dus combineert? Een voorbeeld hiervan is International Association of Islamic Psychology.
Bismi Allaahi Ar-Rahmaani Ar-Rahiem
(In de naam van Allaah, de Erbarmer, de Meest Barmhartige).
Alle lof komt Allaah toe, vrede en zegeningen zij met de Boodschapper van Allaah, zijn familieleden, zijn metgezellen en degenen die zijn leiding volgen.
“Islamitische psychologie” bestaat niet. Echter een moslim die psycholoog is, handelt binnen zijn praktijk naar de regels in het kader van de Sharie’ah. In diens praktijk adviseert hij de mensen om niet te wanhopen en om op Allaah te vertrouwen. Tevens dient de persoon (de psycholoog) betrouwbaar te zijn. De volgende vraag werd aan de geleerde Sheych Mohammed Ali Ferkous gesteld:
“Is het toegestaan om een arts (man/vrouw) in de psychologie te raadplegen over sommige zaken die buiten de geloofswetenschappen vallen? Deze behandelingen zijn om de oorzaken (van de ziekte) te achterhalen, wetend dat Allaah de Genezer is?”
De Sheych antwoordde:
“Dat is alleen mogelijk als de psycholoog betrouwbaar en gekwalificeerd is om zijn werk uit te oefenen. Men moet er zeker van zijn dat hij in zijn behandelmethodes van geestesziekten en zenuwaandoeningen geen verboden (Haraam) methodes gebruikt zoals hypnose, vermengd met pseudowetenschappen of dat hij verder gaat dan de gewone psychologische methodes. Eveneens mag hij geen gebruik maken van behandelmethodes (zoals de freudiaanse methode) om de patiënt ervan te overtuigen dat de oorzaak van zijn aandoening te wijten is aan religie en moraal. Of dat hij bijvoorbeeld (tegen de patiënt) zegt dat de religie en het moraal hem ervan weerhouden om zijn seksuele bevrediging te bewerkstelligen. Dat deze zaken hem knopen en ziekten bezorgen en hij de patiënt oproept om hiervan (van de religie) af te zien om te worden bevrijd. Noch andere dingen die de religie en moraal bederven om de moslims te bedriegen.
Wanneer de psycholoog vrij is van al deze tekortkomingen en gebreken, dan is er geen bezwaar om hem/haar te raadplegen, voor advies en behandeling, door de geoorloofde middelen om de zieke ziel te behandelen. Zowel het lichaam als de ziel zijn behoeftig om behandeld te worden”.
De Profeet salla Allaahoe aleihi wasallam heeft gezegd:
“Maak gebruik van geneesmiddelen, o dienaren van Allaah. Voorwaar Allaah heeft geen ziekte geschapen of Hij ook een remedie daarvoor heeft geschapen, behalve de ouderdom”…!”.
Overgeleverd door Ibn Maajah en authentiek bevonden door El-Albaanie in Sahieh Ibn Maajah.
In andere overlevering zei de Profeet salla Allaahoe aleihi wasallam:
“Voorwaar, Allaah heeft de ziekte en het geneesmiddel (daarvoor) neergezonden. Hij heeft voor elke ziekte een geneesmiddel gemaakt. Dus zoek medische hulp en behandel niet de ziektes met datgene wat Haraam is”.
Overgeleverd door Aboe Daawoed, El Bayhaqie en authentiek bevonden door El-Albaanie in As-Sahiehah nr. 4/174.
Bron: https://ferkous.com/home/?q=fatwa-1105
En Allaah de Verhevene weet het, het beste.