Terug naar vragen & antwoorden

De regelgeving van overleden kinderen van niet-moslim ouders

Als een kind van een Moslim sterft onder de 7 jaar, zal hij dan tot de mensen van het Paradijs behoren? Geldt dit ook voor de kinderen van de ongelovigen?

Bismi Allaahi Ar-Rahmaani Ar-Rahiem
(In de naam van Allaah, de Erbarmer, de Meest Barmhartige).

Alle lof komt Allaah toe, vrede en zegeningen zij met de Boodschapper van Allaah, zijn familieleden, zijn metgezellen en degenen die zijn leiding volgen.

De kinderen van de ongelovigen, voordat zij de leeftijd hebben bereikt om godsdienstige plichten uit te voeren, zijn nog steeds in de staat van Fitrah. Wat is Fitrah? Fitrah is de natuurlijke aanleg waarin Allaah de mens heeft geschapen. Dit wordt verder in deze tekst uitgelegd. Dat de mens in staat van Fitrah wordt geboren is bewezen door de Qor-aan en de Soennah.

1-Het bewijs uit de Qor-aan, Allaah Soebhaanahoe wa Ta’aalaa zegt:

فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفاً فِطْرَةَ اللهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا لاَ تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللهِ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لاَ يَعْلَمُونَ. سورة الروم 30.

Interpretatie van de betekenis van het vers:
{Wend dan jouw gezicht (O Mohammed) naar de godsdienst, als een Hanief (als een pure Monotheïst): het is de Fitrah waarin Allaah de mens heeft geschapen. De schepping van Allaah is niet te veranderen. Dat is de rechte (de juiste) religie, maar de meeste mensen weten het niet.}
Soerat Ar-Room, 30 (Qor-aan 30:30).

Uit deze Aayah is duidelijk op te maken dat de mens in een zodanige staat van puurheid en zuiverheid wordt geboren, dat hij later bereid zal zijn om de juiste godsdienst te belijden, namelijk het monotheïsme: de Islaam.

2-Het bewijs uit de Soennah, de zojuist vermelde Aayah wordt bekrachtigd en verduidelijkt in de volgende overlevering. Aboe Horayrah radhiya Allaahoe anhoe heeft verhaald dat de Profeet salla Allaahoe aleihi wasallam heeft gezegd:

"كلُّ مَولودٍ يُولَدُ على الفِطْرةِ فأبَواه يُهوِّدانِه أوْ يُنصِّرانِه أو يُمجِّسَانِه". البخاري ومسلم.

Interpretatie van de betekenis van de overlevering:
“Ieder kind wordt geboren in de staat van Fitrah. Het zijn zijn ouders die het later als een Jood, een Christen of een Magiër (vuuraanbidder) opvoeden”.
Overgeleverd door El-Boekhaarie en Moeslim.

Ibn El-Athier (overleden 774 H) zei:
“De betekenis van deze overlevering is dat eenieder in een zodanige staat en karakter wordt geboren dat men klaar staat om de religie van Allaah de Verhevene te accepteren (te belijden). Als men in deze (zuivere) staat gelaten zou worden, dan zou men hiermee doorgaan en hier niet van afwijken voor een andere (religie). Maar vanwege de menselijke afdwalingen en het blindelings volgen van anderen, wijkt men hiervan af”.
Bron: Het boek An-Nihaayah 1/247.

Omdat de Profeet salla Allaahoe aleihi wasallam niet heeft gezegd dat de ouders het kind zodanig opvoeden dat zij het als een moslim opvoeden, kan hier duidelijk geconcludeerd worden dat met de Fitrah bij de geboorte, de Islaam wordt bedoeld. Ieder kind wordt immers in een nuchtere staat van zuiverheid geboren, zodat het de pure godsdienst van Allaah zal accepteren. Dus ook de kinderen van de ongelovigen.

De volgende vraag werd aan Sheych Ibn Baaz (overleden 1999/1420 H) gesteld:
Een kind dat geboren is uit ongelovige ouders en stierf voordat het de leeftijd dat het opgedragen is (om zijn godsdienstige plichten uit te voeren), is hij dan een moslim bij Allaah of niet? Wetend dat de Boodschapper van Allaah heeft gezegd: “Elk kind wordt geboren in de staat van Fitrah...”, …de Hadieth. En als hij een moslim is, is het dan verplicht voor moslims om hem te wassen en het begrafenisgebed over hem te bidden?

De Sheych antwoordde:
“Als het kind, waarvan beide ouders ongelovig zijn, de leeftijd waarop het opgedragen is om zijn godsdienstige plichten uit te voeren, nog niet heeft bereikt, dan gelden voor hem de wereldse regels." Het (kind) wordt niet gewassen, noch wordt er voor hem Salaat El-Djanaazah gebeden, noch wordt hij begraven bij de moslims. Sommige geleerden hebben geoordeeld dat dit tot de kennis van Allaah de Almachtige behoort en dat zal blijken op de Dag der Opstanding. Zij zullen dan worden getest als degenen waarbij de leiding hen niet heeft bereikt en dergelijke. Als zij gehoor zullen geven aan datgene wat van hen gevraagd wordt, zullen zij het Paradijs binnentreden. Als zij ongehoorzaam zijn, dan zullen zij het Hellevuur binnentreden. Er zijn authentieke overleveringen dat de mensen die de leiding niet heeft bereikt een test zullen ondergaan op de Dag der Opstanding. Het zijn degenen waar de Da’wah van de boodschappers hen niet heeft bereikt en degenen voor wie hetzelfde oordeel geldt, zoals de kinderen van de polytheïsten. Dit vanwege de Woorden van Allaah:

{وَمَا كُنَّا مُعَذِّبِينَ حَتَّى نَبْعَثَ رَسُولًا}. سورة النساء 15.

Interpretatie van de betekenis van de Aayah:
{En We zouden niet straffen totdat Wij een boodschapper stuurden}.
Soerat  An-Nisaa 15 (Qor-aan 4:15).

En dit is de meest correcte mening van de geleerden betreffende de mensen die niet bereikt zijn door de Goddelijke leiding (de Da’wah van de boodschappers). Dit is ook de keuze van Sheych El-Islaam Ibn Taymiyyah en zijn student Ibn El-Qayyim en een groep van onder de vrome voorgangers, moge Allaah hen allen genadig zijn. De grote geleerde Ibn El-Qayyim heeft het onderwerp ‘de regelgeving van de kinderen van de polytheïsten en degenen die niet werden bereikt door de Goddelijke leiding’ uitgebreid behandeld in zijn boek ‘Tarieq El-Hijratain’. Het is een interessant boek, voor wie meer hierover wil weten.” Einde citaat.

Bron: Majmoe’ Fataawaa en artikelen van Sheych Ibn Baaz 3/163 en hier.

De zuivere Islaam
Volgens het begrip van de vrome voorgangers
Doneren