Terug naar vragen & antwoorden

At-Tayammoem voor het gebed vanwege een wond of huidaandoening

Wanneer is het toegestaan om de Tayammoem te verrichten in plaats van de Wodhoo-e? Geldt dit ook wanneer iemand lijdt aan huidaandoeningen, met name in de winter?

Bismillaahir-Rahmaanir-Rahiem (In de naam van Allaah, de Erbarmer, de Meest Barmhartige).
Alle lof komt Allaah toe, vrede en zegeningen zij met de Boodschapper van Allaah, zijn familieleden, zijn metgezellen en degenen die zijn leiding volgen.

At-Tayammoem is verordend als vervangende handeling van rituele wassing (in plaats van de Wodhoo-e met water), door Allaah Soebhaanahoe wat Ta’aalaa en zijn Profeet salla Allaahoe ‘aleihi wasallam. Allaah Soebhaanahoe wata’aalaa zegt:

{يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلَاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُوا بِرُءُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ ۚ وَإِن كُنتُمْ جُنُبًا فَاطَّهَّرُوا ۚ وَإِن كُنتُم مَّرْضَىٰ أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ أَوْ جَاءَ أَحَدٌ مِّنكُم مِّنَ الْغَائِطِ أَوْ لَامَسْتُمُ النِّسَاءَ فَلَمْ تَجِدُوا مَاءً فَتَيَمَّمُوا صَعِيدًا طَيِّبًا فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَأَيْدِيكُم مِّنْهُ ۚ مَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُم مِّنْ حَرَجٍ وَلَٰكِن يُرِيدُ لِيُطَهِّرَكُمْ وَلِيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ}. سورة المائدة 6 ، وسورة النساء آية 43.

(Interpretatie van de betekenis van het vers):
{O jullie die geloven, wanneer jullie het gebed willen verrichten, was dan jullie gezichten en jullie handen tot aan de ellebogen en wrijf over jullie hoofden en (was) jullie voeten tot aan de enkels. En als jullie in staat van Djanaabah¹ verkeren, reinig dan jullie zelf. En als jullie ziek of op reis zijn, of iemand van jullie van het toilet komt, of als jullie contact (seksuele gemeenschap) hebben met vrouwen en jullie geen water kunnen vinden, verricht dan de Tayammoem, met reine aarde en veeg hiermee over jullie gezichten en handen. Allaah wil het jullie niet moeilijk maken, maar Hij wil jullie reinigen en Zijn Gunst aan jullie vervolmaken, opdat jullie dankbaar zullen zijn}.²
Soerat An-Nisaa-e 43 (Qor-aan 4:43) en Soerat El-Maa-idah 6 (Qor-aan 5:6).

Uit dit vers is op te maken dat wanneer men ziek is of geen water kan vinden om Wodhoo-e (de ablutie) te verrichten, maar ook wanneer men in staat van Djanaabah is, over kan gaan tot de Tayammoem, zoals deze beschreven is in het vers.
In tal van Ahaadieth is ook overgeleverd dat men de Tayammoem kan verrichten in plaats van de Wodhoo-e (met water), volgens de bekende voordwaarden.  
In een van deze Ahaadieth heeft de Boodschapper van Allaah salla Allaahoe ‘aleihi wasallam gezegd:

"إِنَّ الصَّعِيدَ الطَّيِّبَ طَهُورُ الْمُسْلِمِ وَإِنْ لَمْ يَجِدْ الْمَاءَ عَشْرَ سِنِينَ فَإِذَا وَجَدَ الْمَاءَ فَلْيُمِسَّهُ بَشَرَتَهُ".

رواه أبو داود ، النسائي والترمذي. وصححه الألباني في صحيح أبي داود وغيره .

(Interpretatie van de betekenis van de overlevering):
“Voorwaar, reine aarde is een reinigingsmiddel voor de moslim, ook al vindt hij tien jaar lang geen water. En wanneer hij water vindt, laat hem zijn huid daarmee wassen (laat hem het gebruiken)
”³.

Er zijn andere oorzaken waardoor men de Tayammoem moet verrichten, namelijk wanneer men het water niet kan gebruiken vanwege een ziekte, zoals een wond aan een ledemaat die gereinigd dient te worden tijdens de Wodhoo-e, zoals de handen, armen, het gezicht en de voeten.
Men kan dus overgaan tot At-Tayammoem vanwege twee hoofdredenen:

1e Oorzaak: wanneer men geen water kan vinden om de Wodhoo-e te verrichten;
2e Oorzaak: wanneer men het water niet kan gebruiken vanwege een huidaandoening, een operatie of een uitwendige ziekte, die door het gebruik van het water de genezing kan belemmeren of vertragen.

Hieronder valt ook wanneer men geen warme water kan vinden, wanneer het extreem koud is in de winter. En men geen middel heeft om het water te verwarmen. In dit geval kan men ook overgaan tot de Tayammoem⁴.
Er is ook een andere geval waarin men zijn Wodhoo-e deels uit Tayammoem kan laten bestaan, namelijk wanneer men niet alle Wodhoo-e plekken op zijn lichaam nat kan maken (wassen).

Sheych Saalih El-Fawzaan zei:
“Wie niet in staat is om zich met water te reinigen, of dat het gebruik van water een grote probleem voor hem vormt, en niemand heeft om hem verder hiermee te helpen, in dit geval is er geen probleem dat men de Tayammoem met zand verricht. Dit vanwege de Woorden van Allaah:

{وَإِن كُنتُمْ جُنُبًا فَاطَّهَّرُوا ۚ وَإِن كُنتُم مَّرْضَىٰ أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ أَوْ جَاءَ أَحَدٌ مِّنكُم مِّنَ الْغَائِطِ أَوْ لَامَسْتُمُ النِّسَاءَ فَلَمْ تَجِدُوا مَاءً فَتَيَمَّمُوا ...}.

سورة النساء 43 وسورة المائدة 6.

(Interpretatie van de betekenis van het vers):
{En als jullie ziek of op reis zijn, of iemand van jullie van het toilet komt, of als jullie contact (seksuele gemeenschap) hebben met vrouwen en jullie geen water kunnen vinden, verricht dan de Tayammoem…}. Soerat An-Nisaa-e 43 (Qor-aan 4:43) en Soerat El-Maa-idah 6 (Qor-aan 5:6).

Hier heeft Allaah onder de oorzaken die de Tayammoem toestaan: de ziekte vermeld. En Allaah zegt ook:

{فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُم}.

سورة التغابن 16.

(Interpretatie van de betekenis van het vers):
{Vrees daarom Allaah voor zover jullie daartoe in staat zijn}.⁵ Einde citaat⁶.
Maar wie niet in staat is om alle ledematen te wassen, kan het wassen met de Tayammoem combineren. Men wast dan wat hij/zij kan wassen en de rest afdoen met de Tayammoem.

Ibn Qodaamah El-Maqdisie rahimahoeAllaah zei:
“De gewonde en de zieke wassen wat zij in staat zijn om te wassen en de rest afdoen met de Tayammoem. Dit is de mening van Imam Ash-Shaafi’ie”.⁷ Einde citaat.
De geleerden van het permanent comité voor Fatwaa en onderzoek hebben gezegd:
“Wie gewond is of iets heeft gebroken (hand, voet), of een ziekte heeft waardoor het water hem deert en in staat van Djanaabah is, volstaat hem om de Tayammoem te verrichten.
En als hij in staat is om de gezonde ledematen te wassen, dan moet hij dat doen. En hij verricht de Tayammoem voor de rest.”⁸ Einde citaat.

Uit bovenstaande bewijzen kunnen wij concluderen dat het gebruik van het water bij Wodhoo-e niet verbonden is aan een moment of aan een duur. Maar verbonden aan het feit of men daartoe in staat is of niet.
Als u van mening bent dat door het gebruik van water de genezing van uw huidaandoening niet bevordert, of dat het alleen maar erger wordt, dan mag u zolang gebruik blijven maken van de Tayammoem totdat u weer beter bent c.q. totdat de winter voorbij is.

Erop vertrouwend u hierbij voldoende te hebben geïnformeerd.

En Allaah de Verhevene weet het, het beste.

  1. In staat van Djanaabah verkeren: is de toestand waarin men (man of vrouw) zich bevindt, na een geslachtsgemeenschap, ook wanneer dit gepaard gaat zonder zaadlozing of seksuele ontlading.
    In staat van Djanaabah verkeren geldt ook voor een man wanneer deze een spontane zaadlozing krijgt, en voor een vrouw bij de ontlading van een seksuele inspanning.
  2. Soerat El-Maa-idah 6 (Qor-aan 5:6). Zie ook Soerat An-Nisaa-e 43 (Qor-aan 4:43).
  3. Overgeleverd door Aboe Daawoed, An-Nasaa-ie en At-Tirmidhie. Authentiek bevonden door El-Albaanie in Sahieh Abie Daawoed en andere.
  4. Raadpleeg deze link van Sheych Saalih El-Fawzaan hafidhahoeAllaah: https://www.youtube.com/watch?v=RgD8jBdjGfo
  5. Soerat At-Taghaaboen 18 (Qor-aan 64:16).
  6. El Moentaqaa min Fataawaa Sheych Saalih El-Fawzaan 5/23.
  7. El-Moeghnie 1/162.
  8. Fataawaa van het permanent comité 24/407-408.
De zuivere Islaam
Volgens het begrip van de vrome voorgangers
Doneren