Bismi Allaahi Ar-Rahmaani Ar-Rahiem
(In de naam van Allaah, de Erbarmer, de Meest Barmhartige).
Alle lof komt Allaah toe, vrede en zegeningen zij met de Boodschapper van Allaah, zijn familieleden, zijn metgezellen en degenen die zijn leiding volgen.
Steeds meer mensen vragen zich af waar de mens van afstamt. Verschillende theorieën laten de mensen twijfelen, waaronder die van Charles Darwin (leefde van 1809-1882). Hij heeft de evolutietheorie bedacht: dat de mens zou van een aap afstammen.
De Islaam legt goed uit dat de mens gecreëerd is van klei (aarde).
Hoe zit dit in elkaar, gezien wij mensen uit onder andere vlees, bloed en huid bestaan?
1 - Allereerst, wanneer wij een tekst ontvangen zowel uit de Qor-aan als uit de authentieke Soennah, moeten wij deze accepteren, hierin geloven, ons daaraan onderwerpen en daarnaar handelen.
2 - Wanneer wij de hoedanigheid van een schepsel ons niet kunnen inbeelden of voorstellen, dan is dat heel normaal. De hoedanigheid van de onwaarneembare wereld is en blijft voor de mensen onbekend. Dit gaat ons verstand te boven.
3 - Dat wij de zaken van de onwaarneembare wereld nooit met die van de Doenyaa (het wereldse leven) mogen vergelijken.
Een voorbeeld: in het Paradijs bevinden zich bomen, vruchten, honing, melk, stromend water, bekers en veel andere dingen die totaal anders zijn dan wat wij in deze wereld hebben.
De Profeet salla Allaahoe aleihi wasallam zei:
Interpretatie van de betekenis van de overlevering:
“Er is niets in het Paradijs dat in deze wereld is behalve de namen”.
Overgeleverd door Ibn Abie Haatim, Ibn Djarier en anderen. Authentiek bevonden door El Albaanie in Sahieh At-Targhieb.
Wij kunnen dus nooit een vergelijking maken tussen het onwaarneembare zoals de hoedanigheid van het Paradijs, de Hel, de toestanden van de Dag der Opstanding en de dingen die we hebben in deze wereld.
Sheych El-Islaam Ibn Taymiyyah zei:
“…Het betekent dat de realiteit van de belofte van Allaah in het Paradijs aan goud, zijde, wijn en melk, verschilt van de realiteit van de zaken die aanwezig zijn in de Doenyaa”.
Bron: El-Fataawaa El-Kobraa 4/468.
Allaah Soebhaanahoe wa Ta’aalaa heeft Adam - vrede zij met hem - uit aarde geschapen. Dit staat in de Qor-aan en de authentieke Soennah. Dit is vermeld in verschillende Aayaat en Ahaadieth.
Allaah Soebhaanahoe wa Ta’aalaa sprak de mensheid toe met de volgende Aayah:
Interpretatie van de betekenis van de Aayah:
{Daaruit (d.w.z. uit de aarde) hebben Wij jullie geschapen en daarin laten Wij jullie terugkeren. En daaruit zullen Wij jullie een andere keer nogmaals voortbrengen}.
Soerat Taahaa 55 (Qor-aan 20:55).
Allaah Soebhanahoe wa Ta’aalaa geeft ons een voorbeeld betreffende de vergelijking tussen Iesaa aleihis-Salaam met Adam aleihis-Salaam.
Allaah Soebhanahoe wa Ta’aalaa zegt:
Interpretatie van de betekenis van de Aayah:
{Voorwaar, de gelijkenis van de schepping van Iesaa (Jezus Christus) aleihis-Salaam bij Allaah net zoals de gelijkenis van Adam is. Hij schiep hem (Adam) uit aarde en zei vervolgens tegen hem: “Wees” en hij was er}.
Soerat Aal Imraan 59 (Qor-aan 3:59).
In een andere Aayah zegt Allaah de Verhevene:
Interpretatie van de betekenis van de Aayah:
{Allaah zei (tegen de Satan): Wat hield jou tegen om te knielen wanneer Ik jou dat beviel?”
Satan zei: “Ik ben beter dan hij. U heeft mij uit vuur geschapen en U heeft hem uit klei geschapen}.
Soerat El-A’raaf 12 (Qor-aan 7:12).
Allaah Soebhanahoe wa Ta’aalaa heeft in tal van Aayaat verteld dat de mens uit klei is geschapen.
Interpretatie van de betekenis van de Aayah:
{Hij is Degene die jullie uit klei heeft geschapen en vervolgens een (vastgesteld) tijdstip (voor jullie) heeft bepaald (om te overlijden).
En er is bij Hem een (ander) vastgesteld tijdstip (voor jullie opwekking). Maar toch twijfelen jullie hierover}.
Soerat El-An’aam 2 (Qor-aan 6:2).
In een ander Aayah zegt Allaah Soebhanahoe wa Ta’aalaa:
Interpretatie van de betekenis van de Aayah:
{Vraag hen (o Mohammed) zijn zij moeilijker om te scheppen, of zijn de anderen (de hemelen en de aarde (die Wij hebben geschapen (moeilijker om te scheppen)? Voorwaar Wij hebben hen (de mensen) uit kleverige klei geschapen}.
Soerat As-Saaffaat 11 (Qor-aan 38:11).
In een ander Aayah zegt Allaah Soebhanahoe wa Ta’aalaa:
Interpretatie van de betekenis van de Aayah:
{(Gedenk) toen Jouw Heer tegen de Engelen zei: “Waarlijk, Ik zal een mens scheppen uit klei}.
Soerat Saad 71(Qor-aan 38-71).
In de Soennah heeft de Profeet - salla Allaahoe aleihi wasallam - dat zelfs in details verteld.
In een overlevering heeft hij ons uitgelegd hoe Adam is geschapen, maar ook waarom dat de mensen verschillende kleuren hebben.
De Profeet - salla Allaahoe aleihi wasallam:
Interpretatie van de betekenis van de Hadieth:
“Voorwaar, Allaah, de Verhevene, schiep Adam uit een Greep die Hij nam uit de hele aarde. Daarom zijn kinderen van Adam in verschillende kleuren voortgekomen. Onder hen heb je blanke, rode en zwarte mensen, en anderen die daartussenin liggen (qua kleur). En zo zijn er makkelijke, moeilijke en kwaadaardige en goede mensen”.
Overgeleverd door ِAboe Daawoed en At-Tirmidtie. Authentiek bevonden door El-Albaanie in Sahieh At-Tirmidtie.
Interpretatie van de betekenis van de Hadieth:
“Jullie zijn allemaal de zonen van Adam en Adam is uit aarde geschapen”.
Overgeleverd door Ahmed en At-Tabaraanie en authentiek bevonden door El-Albaanie in Sahieh El-Djaami’ nr. 5483.
Deze Hadieth geeft een overtuigend bewijs aan dat de schepping van Adam uit aarde is. En dat de kleur van de mensen in overeenstemming is met de kleur van de grond.
Gezien bovenstaande Aayaat en Ahaadieth is duidelijk geworden voor de twijfelaars dat de theorie van Darwinvals is. Dit maakt deze theorie teniet. Allaah heeft Adam geëerd en zodanig geschapen dat er geen overeenstemming bestaat tussen de oorsprong van de mensen die van een aap.
Allaah Soebhaanahoe wa Ta’aalaa zegt:
Interpretatie van de betekenis van de Aayah:
{En voorzeker, Wij hebben de kinderen van Adam geëerd en Wij hebben hen op het land en de zee gedragen. Wij voorzagen hen van de goede zaken en Wij hebben hen ver boven velen (anderen) onder degenen die Wij hebben geschapen verkozen}.
Soerat El-Israa-e 70 (Qor-aan 17:70).
En bovendien Darwin was een atheïst, die alle proportie van ongeloof en dwaling heeft overschreden.
Allaah Soebhaanahoe wa Ta’aalaa zei dat Adam van klei gemaakt is en hij zei dat hij van een aap afstamt.
Zou een wijze mens of een andersdenkende, maar vooral een moslim deze theorie boven de Woorden van Allaah verkiezen?
Allaah Soebhaanahoe wa Ta’aalaa zegt:
Interpretatie van de betekenis van de Aayah:
{Verruilen jullie dat wat beter is voor dat wat minder is?}.
Soerat El-Baqarah 61 (Qor-aan 2:61).
Fataawaa van de grote geleerden over de schepping van Adam:
1-Sheych El-Islaam Ibn Taymiyah zei:
“De schepping van Adam en Eva is wonderbaarlijker dan de schepping van Iesaa (Jezus Christus). Hawwaa-e (Eva) werd geschapen uit Adams rib en dit is verbazingwekkender dan de schepping van Iesaa in de buik van Maryam (zijn moeder). En de schepping van Adam is wonderbaarlijker dan de schepping van dit en dat (dan de schepping van Iesaa en die van Hawwaa-e). En Adam is de oorsprong van de schepping van Hawwaa-e”.
El Jawaab Assahieh liman baddala dien El Masieh 4/55.
2-De volgende vraag is aan Sheych Ibn Baaz rahimahoe Allaah gesteld:
“Ik lees en hoor altijd dat de mens in het begin een aap was, vervolgens door stadia veranderde hij in de normale mens die we tegenwoordig kennen.
Is dit redelijk (klopt dit) of niet?
Is de lichaamssamenstelling van de aap dezelfde als die van het menselijke lichaam?”
Hij antwoordde:
“In de naam van Allaah, de Barmhartige, de Genadevolle.
Geprezen zij Allaah, en mogen Allaah’s gebeden en vrede zijn met de Boodschapper van Allaah, zijn familie, metgezellen en degenen die zijn leidingvolgen.
Dit gezegde dat door de vraagsteller werd genoemd is vals en is in tegenspraak met het Boek van de Allaah en de Soennah van Zijn Boodschapper - salla Allaahoe aleihi wasallam - en het consensus van de vrome voorgangers van de Oemmah.
Maar de mens is een normale en rationele persoon. Allaah schiep hem uit stof van aarde, en hij is onze vader (Adam), vrede en zegeningen zij met hem.
Allaah de Verhevene heeft gezegd:
Interpretatie van de betekenis van de Aayah:
{En voorzeker, Wij hebben de mens uit een uittreksel van klei geschapen}.
Soerat El-Moemimoen 12 (Qor-aan 23:12).
Hij werd geschapen uit dit stof, Allaah schiep hem naar zijn beeld (Adams beeld). Zijn (oorspronkelijke) lengte was zestig ellen (een el is de lengte van de onderarm) daarna nam zijn lengte af. Hij is geschapen in deze eigenschap die we (nu) zien. Zijn kinderen zijn net als hun vader, zijn geschapen volgens de schepping van hun vader.
Ze hebben een gehoor, ze hebben een gezichtsvermogen, ze hebben een verstand en ze hebben de gestalte die nu (bij hun) bekend is. Ze staan op hun voeten en spreken, ze horen en zien, en ze nemen en geven met hun handen. Zij lijken niet op de apen en hun vorming lijkt niet op die van de apen. Maar zij (de mensen) hebben hun vormingen de apen hebben hun eigen vorming.
En zo is elke natie. De apen hebben een onafhankelijke natie, de varkens hebben een onafhankelijke natie, alsook de honden, de ezels, de katten ook andere naties.
Allaah de Verhevene zei:
Interpretatie van de betekenis van de Aayah:
{Er is geen schepsel (dat zich voortbeweegt) op aarde of vogel die met zijn beide vleugels vliegt, of zij vormen gemeenschappen evenals jullie. Wij hebben niets achterwege gelaten in het Boek. Vervolgens zullen zij bij Hun Heer verzameld worden}.
Soerat El-An’aam 38 (Qor-aan 6:38)
Al deze naties zullen tot Allaah worden verzameld. Zij zullen zich verzamelen op de Dag der Opstanding. Er zal gerechtigheid zijn onder hen, daarna wordt tegen hen gezegd: “Wees stof, en zij zullen stof worden*.
Behalve bij de Djinn en de mens. Zij hebben een andere toestand. Zij zullen verrekend worden en beloond worden voor hun daden. Wie zijn Heer heeft gehoorzaamd gaat naar het Paradijs, en wie Hem niet heeft gehoorzaamd gaat naar de Hel.
Wat betreft deze dieren, het zijn onafhankelijke naties. De apen zijn een onafhankelijke natie met hun schepping en kenmerken, evenzo varkens, honden, en ook de ezels de kamelen, de koeien en de schapen. Zo hebben deze naties hun eigen schepping: Allaah Soebhaanahoe wa Ta’aalaa heeft hen geschapen.
Hij is de Wijze en de Alwetende. Hij is Alwetend over hun schepping en vorming in details. Hij is zich hiervan het meest Bewust en het meest Alwetend.
Daarom moet de dienaar geloven dat de schepping van Adam anders is dan de schepping van apen. En dat de oorsprong van Adam, de oorsprong is waarop hij nu is. Zijn oorsprong is niet die van een aap. Maar hij is als een volmaakt mens geschapen, op de vorm waarop hij wordt (nu) gezien. Dus het gezegde dat hij een aap van oorsprong is, is Moenkar en vals. Sterker nog, als men zou zeggen dat degene die dit zegt een afvallige is, dan zou dat passend zijn.
Dus het lijkt erop – en Allaah weet het beter – dat degene die dit zegt terwijl hij weet wat de Sharie'ah heeft gebracht, een ongelovige is. Omdat hij Allaah en Zijn Boodschapper verloochent, alsook het Boek van Allaah betreffende de schepping van Adam”.
*Sheych rahimahoe Allaah verwijst hiermee naar de Tafsier van de Aayah:
Interpretatie van de betekenis van de Aayah:
{De ongelovige zal zeggen: “Was ik maar aarde geworden”}.
Soerat An-Naba-e40 (Qor-aan 78:40).
De Tafsier van deze Aayah: Imam At-Tabarie zei:
"El-Moeghierah heeft van Abdoe Allaah Ibn Amr radhiya Allaahoe anhoemaa gehoord:
“Wanneer de Dag der Opstanding geschiedt, worden de menselijke lichamen en alle dieren gerechtvaardigd. Er zal gerechtigheid zijn. En ook onder de dieren. Totdat er vergelding is voor de ‘kale’ schaap van de gehoornde schaap. En als ze klaar zijn met de vergelding zal tegen hen worden gezegd: “Wees stof”. Hij zei: dan zal de ongelovige zeggen: “Oh was ik maar stof (aarde) geworden”. Einde citaat.
Tafsier At-Tabarie Soerat An-Naba-e, Aayah nr. 40.
In tal van Aayaat in de Qor-aan lezen wij:
- Dat Allaah de macht over alle zaken heeft;
- Dat Hij tot alles in staat is;
- Dat wanneer Hij iets wil, zegt Hij ertegen: “Wees en het is”…etc.
Allaah de Verhevene zegt:
Interpretatie van de betekenis van de Aayah:
{Voorwaar, Allaah is tot alles in staat}.
Soerat El-Baqarah 20.
Dit is een bewijs dat de Macht van Allaah Soebhaanahoe wa Ta’aalaa alomvattend en perfect is. Er is geen vermogen die Hem tegen kan houden, want Hij is Almachtig over alle zaken.
In een andere Aayah zegt Allaah de Verhevene:
Interpretatie van de betekenis van de Aayah:
{Voorwaar, U bent tot alles in staat}.
Soerat Aal ‘Imraan 26(Qor-aan 3:26).
3-Imam As-Sa’die zei over de Tafsier van deze Aayah:
“Er is niets moeilijk voor U, maar alle dingen zijn onderworpen aan Uw wil en Uw macht”.
Het is noodzakelijk om de zaken te erkennen waarin het menselijk verstandverward wordt. Onder deze zaken, de schepping van Allaah, het onzichtbare in het Hiernamaals, de bestraffing van het graf en alle wetten van deze werelden, want Allaah is de Almachtige over alles.
Allaah de Verhevene zegt:
Interpretatie van de betekenis van de Aayah:
{Hij (Allaah) schept wat Hij wil. En Allaah is tot Alles in staat}.
Soerat El-Maa-idah 17 (Qor-aan 5:17).
Na al deze harde en ware bewijzen en feiten zal er geen wijze moslim het in zijn hoofd halen dat hij van een aap afstamt!
Interpretatie van de betekenis van de Aayah:
{Dat is Allaah, Jullie Ware Heer. Dus wat is er na de Waarheid behalve dwaling?}.
Soerat Yoenoes 31-32 (Qor-aan 10:32).
Moge Allaah Zijn Salaat zenden op de onze Profeet Mohammed, zijn familie, zijn Sahaabah en op degenen die zijn leiding volgen.
Wal Hamdoe lillaahi Rabi El ‘Aalamien.