Vraag:
Mijn man en ik werken en hebben samen een hoog inkomen. Hierdoor komen we niet in aanmerking voor een sociale huurwoning. We krijgen woningen toegewezen van € 1000,- huur per maand. Is dat een geldige reden (een noodzaak) om een huis te kopen via de bank?
Antwoord:
Bismi Allaahi Ar-Rahmaani Ar-Rahiem
(In de naam van Allaah, de Erbarmer, de Meest Barmhartige).
Alle lof komt Allaah toe, vrede en zegeningen zij met de Boodschapper van Allaah, zijn familieleden, zijn metgezellen en degenen die zijn leiding volgen.
Beste zuster, de redenen die u noemde vormen geen noodzaak voor het aangaan van een lening met Ribaa om een huis te kopen. De noodzaak om Haraam te plegen is bijvoorbeeld wanneer men voor zijn leven vreest en genoodzaakt is om van Haraam zaken te eten. Zoals iemand die in de woestijn verdwaalt en niets heeft om te eten. Hij vond een kadaver (een dode dier) en hij at ervan. Hij kon zelfs iets meenemen voor het geval dat deze situatie voortduurt. Maar zodra men Halaal voedsel vindt en het gevaar geweken is, is het niet meer toegestaan. Allaah de Verhevene heeft gezegd:
Interpretatie van de betekenis van het vers:
{Hij heeft voor jullie slechts de dode dieren, het bloed, het varkensvlees en dat waarover de naam van een ander dan Allaah is genoemd (tijdens het slachten) verboden. Maar wie door noodzaak gedwongen wordt zonder dat hij het wenst en niet overdrijft, op hem rust geen zonde}.
Soerat El-Baqarah 173 (Qor-aan 2:173).
Het is dus toegestaan om van Haraam zaken te eten uit noodzaak. Maar hier zijn strenge voorwaarden aan verbonden.
Ibn Katier zei dat Abdoe Allaah Ibn Abaas heeft gezegd:
{Maar wie door noodzaak gedwongen wordt, zonder dat hij het wenst en niet overdrijft}:
Hij mag er niet veel van eten (het is slechts om zijn honger te stillen).
Ook op gezag van Ibn Abbaas zei hij:
{… zonder dat hij het wenst}: Zonder dat hij ervan houdt om van het dode dier te eten.
{… en niet overdrijft}: Niet meer eet dan wat noodzakelijk is.
El-Qortobie zei dat Moejaahid heeft gezegd:
{Maar wie door noodzaak gedwongen wordt}: “Dat wil zeggen: wie gedwongen is om het te doen zonder zelf ervoor te kiezen”.
Vanwege de vele Aayaat uit het Boek van Allaah en de authentieke Ahaadieth van de Profeet salla Allaahoe aleihi wasallam, zijn de moslim geleerden het unaniem eens om het verbod op alle Ribaa zaken te handhaven. Het is dus voor de gelovigen Haraam om op Ribaa gebaseerde transacties te hanteren.
De Ribaa oftewel woekerrente wordt tegenwoordig ‘rente’ genoemd. In het Arabisch noemt men het een Faaidah oftewel voordeel, profijt. Zo lijkt het of het een doodgewone zaak van de wereld is. Maar in werkelijkheid is het niet zo. Want de echte naam is Ribaa of woekerrente. Het consumeren van woekerrente is Haraam in de Islaam.
De gevaren van het consumeren van de Ribaa:
1-Ribaa (woekerrente) consumeren is oorlog aan Allaah en aan Zijn Profeet verklaren
Allaah de Verhevene heeft gezegd:
Interpretatie van de betekenis van het vers:
{O jullie die geloven, vrees Allaah en geef op wat er van de Woekerrente overblijft. En als jullie dat niet doen, wees dan op de hoogte van een oorlog met Allaah en Zijn Boodschapper}.
Soerat El Baqarah 278-279 (Qor-aan 2:278-279) .
In een overlevering verhaalt Ibn Abbaas radhiya Allaahoe anhoemaa dat de Profeet salla Allaahoe aleihi wasallam zei:
Interpretatie van de betekenis van de overlevering:
“Op de Dag der Opstanding zal worden gezegd tegen degene die woekerrente consumeert:
“Neem je wapen voor oorlog”.
Overgeleverd door IbnJarier At-Tabarie en Ibn Abie Haatim in hun Tafaasier.
2-Ribaa (woekerrente) consumeren behoort tot de grote en vernietigende zonden
De Profeet salla Allaahoe aleihi wasallam heeft gezegd dat het nuttigen van Ribaa (woekerrente) een van de zeven destructieve (vernietigende) zonden is. Aboe Horayrah radhiya Allaahoe anhoe verhaalde dat de Profeet salla Allaahoe aleihi wasallam heeft gezegd:
Interpretatie van de betekenis van de overlevering:
“Vermijd de zeven vernietigende (zonden)”
Er werd gevraagd: “O Boodschapper van Allaah welke zijn het?”
Hij noemde er zeven, waaronder “het consumeren van de Ribaa (Woekerrente).
Overgeleverd door El-Boekhaarie en Moeslim.
3-Ribaa (woekerrente) consumeren is alsof men geslachtsgemeenschap met zijn moeder heeft
Abdoe Allaah Ibn Mas’oed radhiya Allaahoe anhoe verhaalde dat de Profeet salla Allaahoe aleihi wasallam heeft gezegd:
Interpretatie van de betekenis van de overlevering:
“Er zijn drieënzeventig soorten Ribaa (Woekerrente), de minst ernstige daarvan is alsof een man geslachtsgemeenschap heeft met zijn eigen moeder. En de ergste daarvan is het schenden van de eer van een Moslim.”
Overgeleverd door El-Haakim in El-Moestadrak en Sahieh bevonden door El-Albaanie in Sahieh El-Djaami’.
4- Ribaa consumeren veroorzaakt het vernietigen van de zegening van het geld
Ribaa consumeren vernietigt de zegening van het geld en pakt slecht uit voor de eigenaar. Allaah Soebhaanahoe wa Ta’aalaa zegt:
{Allaah vernietigt de Ribaa en Hij vermeerdert de liefdadigheid. En Allaah houdt niet van een ongelovige zondaar}.
Soerat El-Baqarah 276 (Qor-aan 276:2).
Abdoer Rahmaan As-Sa’die (overleden 1376 H) zei over de interpretatie van deze Aayah:
{Allaah vernietigt de Ribaa}:
“Dat wil zeggen, Hij elimineert woekerrente en de zegeningen ervan, zodat het een oorzaak wordt van het kwaad dat daarin voorkomt en de zegening ervan wordt verwijderd. En als hij er een deel van uitgeeft, wordt hij er niet voor beloond, maar wordt het aan het Vuur toegevoegd.
{…en Hij vermeerdert de liefdadigheid}:
Dat wil zeggen: Hij verhoogt het, brengt zegeningen in het geld waarvan het is afgenomen. Hij (Allaah) verhoogt de beloning van de uitgever, omdat de beloning van het soort werk is...”.
Bron: Tafsier As-Sa’die.
5-Wie Ribaa (woekerrente) consumeert is vervloekt
De vloek heeft niet alleen betrekking op de ontvanger van de woekerrente, maar ook op de gever ervan en iedereen die bijgedragen heeft aan de totstandkoming van een renteakte (een rentetransactie).
Djaabir Ibn Abdillaah radhiya Allaahoe anhoe zei:
“De Profeet salla Allaahoe aleihi wasallam heeft degene die Woekerrente nuttigt, degene die het laat nuttigen, degene die het (schriftelijk) vastlegt en de twee personen die als getuigen optreden vervloekt” en hij zei “Zijn staan daarin gelijk”.
Overgeleverd door Moeslim.
Eenieder die meehelpt aan de totstandkoming van een Ribaa transactie wordt door de Profeet salla Allaahoe aleihi wasallam vervloekt.
Sheych Ibn Oethaimien zei: “Zij staan daarin gelijk (in de vervloeking)”.
Bron: Fataawaa nooron ‘alaa Addarb 2/16.
Abdoellaah Ibn Abbaas radhiya Allaahoe anhoemaa zei: “Degene die Ribaa nuttigt, zal op de Dag der Wederopstanding opstaan terwijl hij stikt”.
Overgeleverd door Ibn Abie Haatim.
Ter ondersteuning, raadplaag de volgende linken:
Sheych El-Albaanie rahimahoe Allaah
Sheych Saalih El-Fawzaan hafidhahoe Allaah
Sheych Ibn Oethaimien rahimahoe Allaah
6-Wie Ribaa (woekerrente) consumeert zal als een bezetene opstaan op de Dag van de Opstanding
Allaah Soebhaanahoe waTa’aalaa zegt:
Interpretatie van de betekenis van het vers:
{Degenen die de rente nuttigen zullen (op de Dag van de Opstanding) niet anders opstaan dan als een persoon die door de Shaytaan tot bezetenheid is geslagen. Dat is omdat zij zeggen: De handel is slechts net als de rente. Maar Allaah heeft de handel toegestaan en de rente verboden. Wie dus een vermanning van zijn Heer ontvangt en ophoudt (met het nuttigen van de rente), voor hem is datgene wat hij al bezit en zijn zaak ligt bij Allaah (om daarover te oordelen). Maar degene die terugkeert (naar het consumeren van de rente) zij zijn de bewoners van het Vuur, voor eeuwig zullen zij daarin verblijven}.
Soerat El-Baqarah 275 (Qor-aan 2:275).
Abdoer Rahmaan As-Sa’die (overleden 1376 H) zei over de interpretatie van deze Aayah:
“Allaah de Verhevene vertelt ons over degenen die Ribaa consumeren, hun slechte lot en de ernst van hun neergang, dat zij uit hun graven zullen opstaan op de dag van hun opstanding alsof zij bezeten zijn door de Shaytaan (Satan).
Dat wil zeggen: de Shaytaan slaat hen met waanzin, en ze staan op uit hun graven, verward, dronken en gestoord, in afwachting van een grote straf en een moeilijke ramp, terwijl hun gedachten zijn veranderd.
Dit kan alleen worden gedaan met een onwetend persoon die in een grote onwetendheid verkeert, of iemand die (deze zaak) met grote koppigheid negeert. Allaah beloont hen op basis van hun omstandigheden, zodat hun omstandigheden de omstandigheden van de krankzinnigen worden”.
Einde citaat.
Bron: Tafsier As-Sa’die.
We vragen Allaah om de moslims te bershermen tegen al wat hen schaadt en te leiden naar datgene wat in hun belang en redding is zowel in deze wereld en in het Hiernamaals.
En Allaah de Verhevene weet het, het beste.