Terug naar artikelen

De Qor-aan vasthouden zonder Wodhoo

Wat is het oordeel over het lezen/vasthouden van de Qor-aan (de Koran) zonder Wodhoo?

Bismi Allaahi Ar-Rahmaani Ar-Rahiem
(In de naam van Allaah, de Erbarmer, de Meest Barmhartige).

Alle lof komt Allaah toe, vrede en zegeningen zij met de Boodschapper van Allaah, zijn familieleden, zijn metgezellen en degenen die zijn leiding volgen.
Het is niet toegestaan om de Qor-aan vast te houden zonder Wodhoo. Allaah zegt:

{لَّا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ}. سورة الواقعة 79.

Interpretatie van de betekenis van de Aayah:
{Het (Qor-aan) wordt slechts aangeraakt door de gereinigden}
Soerat El-Waaqi’ah 79 (Qor-aan 56:79).

Het gaat hier voor de duidelijkheid om de Moeshaf (het boek de Qor-aan). Wat wel toegestaan is, is dat men reciteert uit een laptopscherm, een mobieltje etc. Of vanuit zijn memorisatie of luistert naar andermans recitatie. De Moeshaf is het Boek van de Qor-aan wat van kaft tot kaft puur in de Arabische taal is geschreven, zonder dat er andere woorden bij vermeld worden, zoals de Tafsier (de uitleg van de Qor-aan) of een vertaling. Een Qor-aan boek met uitleg of vertaling is geen Moeshaf.

Wat zeggen de geleerden hierover?

1- Sheych Abdoel Aziz Ibn Abdoellaah Ibn Baaz:

De volgende vraag werd aan de Sheych gesteld:
“Als een persoon niet in staat van de Wodhoo is, is het dan toegestaan voor hem om de Qor-aan te reciteren om te memoriseren, of is het verplicht om de Wodhoo te verrichten?”

De Sheych antwoordde:
“De Wodhoo wordt aanbevolen voor het reciteren van de Qor-aan, als het uit het hoofd (memorisatie) wordt gedaan. En als men zonder Wodhoo reciteert, is het geen probleem. Dit als men niet in staat van Djanaabah is. Voor een persoon die wel in staat van Djanaabah is, deze mag geen Qor-aan reciteren voordat hij de Ghoesl (de grote wassing) heeft verricht. Maar wanneer hij niet is staat van Djanaabah is, deze mag wel de Qor-aan reciteren, maar niet uit de Moshaf (het Qor-aan boek).
Men kan wel Qor-aan reciteren uit eigen memorisatie ook zonder Wodhoo. Maar als hij wil reciteren uit de Moeshaf, moet wel in staat van de Wodhoo zijn. Dit vanwege de Woorden van Allaah:

{لَّا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ}. سورة الواقعة 79.

Interpretatie van de betekenis van de Aayah:
{Het (Qor-aan) wordt slechts aangeraakt door de gereinigden} Soerat El-Waaqi’ah 79 (Qor-aan 56:79).

Bron

Een andere vraag werd ook aan Sheych Ibn Baaz rahimahoe Allaah gesteld:
“Wat is de regelgeving om de Moes-haf (de Qor-aan) zonder Wodhoo aan te raken of deze van een plaats naar een andere te verplaatsen?”

Hij antwoordde:
“Het is niet toegestaan voor een Moslim om de Moes-haf (het Qor-aan boek) aan te raken zonder Wodhoo. Dit is de mening van de meeste geleerden. Dit is ook de mening van de Imams van de vier wetscholen. En dit is tevens de Fatwaa van de Sahaabah van de Profeet salla Allaahoe aleihi wasallam. Dit is overgeleverd in een authentieke Hadieth van ‘Amr Ibn Hazm radhiya Allaahoe anhoe, dat de Profeet salla Allaahoe aleihi wasallam naar de mensen van Yemen heeft geschreven met de opdracht:

"لا يَمَسُّ القُرْآنَ إلَّا طَاهِرٌ". رواه الدارقطني والطبراني وصححه الألباني في صحيح الجامع 7780.

Interpretatie van de betekenis van de overlevering:
“Niemand mag de Qor-aan aanraken behalve in staat van reinheid”.
Overgeleverd door Addaaraqotnie, Attabaraanie en authentiek bevonden door El Albaanie in Sahieh El Djaami’ Hadieth nr. 7780

Ter ondersteuning van het bovenstaande, raadpleeg deze link.

2-Sheych Abd Ar-Rahmaan Ibn Naasir El-Barraak zei:
Zoals bekend is de Tahaara (de Wodhoo) geen voorwaarde bij het reciteren van de Qor-aan uit het hoofd. Zelfs niet wanneer men de grote wassing moet verrichten. Echter zich reinigen voordat men Qor-aan reciteert is beter ook al is dit uit het hoofd. Want het zijn de Woorden van Allaah en het reciteren met reinheid is respectvoller jegens Allaah. Wat betreft het lezen vanuit de Moeshaf hiervoor geldt dat reinheid een essentiële voorwaarde is bij het aanraken van de Moeshaf. Dit volgens de bekende overlevering:
“Niemand mag de Qor-aan aanraken behalve in staat van reinheid”.

Bron: https://sh-albarrak.com/article/2207

3-Sheych Fawzaan Ibn Saalih El-Fawzaan
Het is niet toegestaan om de Moeshaf aan te raken zonder dat men in staat van reinheid is. Dit vanwege de Hadieth van de Profeet salla Allaahoe aleihi wasallam waarin hij zei:

"لا يَمَسُّ القُرْآنَ إلَّا طَاهِرٌ". رواه الدارقطني والطبراني وصححه الألباني في صحيح الجامع 7780.

Interpretatie van de betekenis van de overlevering:
“Niemand mag de Qor-aan aanraken behalve in staat van reinheid”.
Overgeleverd door Addaaraqotnie, Attabaraanie en authentiek bevonden door El Albaanie in Sahieh El Djaami’ Hadieth nr. 7780.

Het is dus niet toegestaan om de Moeshaf aan te raken zonder reinheid. Zelfs niet de bladen, het geschrift of de kaft ervan. Behalve wanneer de Moeshaf zich in een hoes, een kistje, of gewoon gewikkeld. Men moet in staat van reinheid zijn: in staat van Wodhoo en niet in staat van Djanaabah”.  

Bron: https://www.youtube.com/watch?v=vyguCYFo5uc

4-Sheych Mohammed Ibn Saalih El-Oethaimien
Het reciteren van de Qor-aan uit eigen memorisatie zonder in staat van Wodhoo te zijn is niets mis mee. Omdat het niet een vereiste is dat men in staat van Wodhoo moet zijn. Maar wanneer men in staat van Djanaabah is, dan mag hij absoluut geen Qor-aan te reciteren zowel uit eigen memorisatie als uit de Moeshaf totdat hij de Ghoesl (de grote wassing) heeft verricht.

Wat wel mag is dat men iets van de Qor-aan mag reciteren zoals het zeggen van: {Bismi Allaah Ar-Rahmaan Ar-Rahim}, of wanneer iemand getroffen is door een tragedie en zegt: {Innaa Lillaah wa Innaa Ileihi raaji’oen} e.d. Dat mag wel.

Maar wanneer men Qor-aan wil reciteren uit de Moeshaf, zonder dat hij is staat van Wodhoo is, dan geldt het volgende: als hij uit de Moeshaf reciteert, met een beschermhoes, op een manier dat hij de Moeshaf niet doorbladert, dan is hier ook niets mis mee. Maar als hij uit de Moeshaf reciteert, zonder een beschermhoes, dan is er een meningsverschil hierover onder de geleerden. Onder hen zijn er die van mening zijn dat men de Moeshaf niet mag aanraken zonder dat hij in staat van Wodhoo is. Dit vanwege de Hadieth van de Profeet salla Allaahoe aleihi wasallam waarin hij zei:
“Niemand mag de Qor-aan aanraken behalve in staat van reinheid”.

Maar er is een andere bewijs dat het toegestaan is om de Moeshaf aan te raken zonder Wodhoo. En zij die dit zeggen hebben geen bewijs hiervoor. Omdat de volgende Aayah niet over de Moeshaf zelf slaat, maar over het bewaarde Paneel (Allawh El-Mahfoodh). Allaah Soebhaanahoe wa Ta’aalaa zegt:

{إِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَرِيمٌ * فِي كِتَابٍ مَكْنُونٍ * لَا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ}. سورة الواقعة 77-79.

Interpretatie van de betekenis van de Aayah:
{Voorwaar, het is zeker een Edele Qor-aan. In een goed bewaard boek. Het (Qor-aan) wordt slechts aangeraakt door de gereinigden}. Soerat El-Waaqi’ah 79 (Qor-aan 56:79).

Omdat Allaah niet zegt: {Wordt slechts aangeraakt door degenen die zich reinigen};
Maar Hij zegt: {Wordt slechts aangeraakt door de gereinigden}*.
Het gaat dus om degenen de gereinigden, en niet degenen die zich reinigen…”

Bron: https://www.youtube.com/watch?v=bTEhTzgovjM

*Toevoeging Assidq:
De gereinigden zijn de Engelen
Degenen die zich reinigen zijn de mensen.

5-Sheych Mohammed Naasir El-Albaanie:
De Sheych werd de volgende vraag gesteld:
“Mag de menstruerende vrouw en een man in een staat van Djanaabah is de Qor-aan te raken of te lezen voor aanbidding of memorisatie?”

De Sheych antwoordde:
“Nee, nee, wij vinden niet in de Qor-aan noch in de Soennah niet dat erop wijst dat het voor een menstruerende -of onreine vrouw verboden is de Qor-aan aan te raken of te reciteren. Integendeel, wij kunnen wel in de regels en principes die het tegenovergestelde aangeven, namelijk de toelaatbaarheid ervan. Hier is een toelichting op de Qor-aan, en hier is een lezing uit de Qor-aan. Het basisprincipe voor beide zaken is dat het toelaatbaar is, dus van dit principe mag alleen met bewijs worden afgeweken. Uit de Qor-aan of de authentieke Soennah, is er absoluut niets dat een persoon in een staat van onreinheid verhindert de Qor-aan aan te raken of te reciteren. Dat geldt ook voor een menstruerende vrouw. We kunnen in de vermenigvuldiging van de Soennah vinden wat getuigt van het principe daarin.

Imam Moeslim heeft bijvoorbeeld in zijn Sahieh overgeleverd uit de Hadieth van Aisha, radhiya Allaahoe anhaa, die zei:
“De Boodschapper van Allaah salla Allaahoe aleihi wa sallam, gedacht Allaah te allen tijde”.

Deze algemeenheid die Aisha radhiya Allaahoe anhaa in haar Hadieth vermeldde, omvat alle tijden van de Boodschapper, salla Allaahoe aleihi wa sallam, of hij in staat van reinheid of onrein was, of het nu om een kleine onreinheid (zonder Wodhoo) ging of om een Djanaabah (dat de grotere wassing vereist). De betekenis in deze Hadieth van Aisha is dat ze ons ook vertelde dat de Profeet, salla Allaahoe aleihi wa sallam, dit bevestigt. Hij werd soms 's ochtends wakker terwijl hij een natte droom heeft gehad, en tijdens de Ramadhaan. De dageraad begon terwijl hij in staat van Djanaabah is ten gevolge van een natte droom. Dus vastte hij en waste hij zich (verricht de grote wassing) daarna…”.

Bron: https://alathar.net/home/esound/index.php?op=codevi&coid=158339

De zuivere Islaam
Volgens het begrip van de vrome voorgangers
Doneren