Terug naar artikelen

De maand Ramadhaan is een gelegenheid om van de zonden af te komen

Bismi Allaahi Ar-Rahmaani Ar-Rahiem
(In de naam van Allaah, de Erbarmer, de Meest Barmhartige).

Alle lof komt Allaah toe, vrede en zegeningen zij met de Boodschapper van Allaah, zijn familieleden, zijn metgezellen en degenen die zijn leiding volgen.

Het feit dat de moslim zondigt is niet vreemd. Allaah Soebhaanahoe wa Ta’aalaa bevestigt dat in de Qor-aan maar tegelijkertijd beveelt Hij Zijn dienaren om Tawbah te verrichten (berouw te tonen). Maar ook in de Soennah van de Boodschapper van Allaah salla Allaahoe aleihi wasallam vinden we hetzelfde terug. Allaah de Verhevene zegt:

{وَالَّذِينَ إِذَا فَعَلُوا فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنفُسَهُمْ ذَكَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَمَن يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ وَلَمْ يُصِرُّوا عَلَىٰ مَا فَعَلُوا وَهُمْ يَعْلَمُونَ}. سورة آل عمران 135.

Interpretatie van de betekenis van de Aayah:
{En degenen die, wanneer zij een verdorvenheid begaan, zichzelf onrecht aandoen, Allaah gedenken en Hem om vergeving vragen voor hun zonden. En wie anders behalve Allaah kan de zonden vergeven?}.
Soerat Aal Imraan 135 (Qor-aan 3:135).

Uit de overleveringen van Boodschapper van Allaah salla Allaahoe aleihi wasallam het volgende:
De Boodschapper van Allaah salla Allaahoe aleihi wasallam heeft gezegd:

"كلُّ ابنِ آدمَ خطَّاءٌ ، وخيرُ الخطَّائينَ التَّوَّابونَ".

رواه الترمذي ، وأحمد ، وابن ماجه. وحسنه الألباني في صحيح الجامع 4515.

Interpretatie van de betekenis van de overlevering:
“Elke nakomeling van Adam (de mens) maakt fouten, en de beste zijn de berouwdoeners (zijn degene die berouw tonen)”.
At-Tirmidhie, Ahmed en Ibn Maajah. Hasan bevonden door El-Albaanie in Sahieh El-Jaami’ 4515.

En de uitspraak van de Boodschapper van Allaah salla Allaahoe aleihi wasallam:

"وَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ، لوْ لَمْ تُذْنِبُوا لَذَهَبَ اللَّهُ بِكُمْ، وَلَجَاءَ بِقَوْمٍ يُذْنِبُونَ، فَيَسْتَغْفِرُونَ اللَّهَ، فَيَغْفِرُ لهمْ". رواه مسلم.

Interpretatie van de betekenis van de overlevering:
“Als jullie niet zouden zondigen, dan zou Allaah jullie wegnemen en met andere mensen komen die wel zondigen en vervolgens om vergeving vragen (aan Allaah), Allaah zal hen dan vergeven”.
Overgeleverd door Moeslim.

1-Allaah aanvaardt altijd de Tawbah van een oprechte persoon
Allaah is Vergevensgezind en genadig met Zijn dienaren. Hij draagt degenen die zondigen op, om oprecht berouw te tonen. Hij aanvaardt hun Tawbah en laat hen Zijn Paradijs binnentreden.

Allaah de Verhevene zegt:

{يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَّصُوحًا عَسَى رَبُّكُمْ أَن يُكَفِّرَ عَنكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَيُدْخِلَكُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ...}. سورة التحريم 8.

Interpretatie van de betekenis van de Aayah:
{O jullie die geloven, toon oprecht berouw aan Allaah. Wellicht zal jullie Heer jullie slechte daden voor jullie uitwissen en jullie Tuinen doen binnengaan waar de rivieren onder door stromen …}.
Soerat At-Tahriem 8 (Qor-aan 66:8)

In een andere Aayah zegt Allaah de Verhevene:

‏‏{وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ}. سورة النور 31.

Interpretatie van de betekenis van de Aayah:
{En toon allen berouw aan Allaah, o gelovigen, opdat jullie succesvol zullen zijn}.
Soerat An-Noor 31 (Qor-aan 24:31).

Allaah beloofde degenen die berouw tonen aan Hem hun Tawbah te accepteren. Hij zegt:

{وَهُوَ الَّذِي يَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبَادِهِ وَيَعْفُواْ عَنِ ٱلسَّيِّـَٔاتِ وَيَعْلَمُ مَا تَفْعَلُونَ}. سورة الشورى 25.

Interpretatie van de betekenis van de Aayah:
{Hij is degene die het berouw van zijn dienaren aanvaardt en de slechte daden vergeeft}.
Soerat Ash-Shoeraa 25 (Qor-aan 42:25).

2-Allaah vergeeft altijd de zonden aan degene die Tawbah verricht
En om zijn dienaren nog geruster te stellen, opende Hij de deur van hoop van Zijn barmhartigheid voor degenen die buitensporig zijn geweest in het zondigen, wat de omvang van hun zonden ook is. Allaah de Verhevene zegt:

{قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ}. سورة الزمر 53.

Interpretatie van de betekenis van de Aayah:
{Zeg O mijn dienaren die buitensporig zijn tegenover zichzelf, wanhoop niet aan de Genade van Allaah. Voorwaar, Allaah vergeeft alle zonden. Voorwaar, Hij is de Vergevensgezinde, de Meest Genadevolle}.
Soerat Az-Zomar 53 (Qor-aan 39:53).

Maar het feit dat de moslim zondigt wil niet zeggen dat de Iman helemaal uit zijn hart verdwijnt. De oorsprong van de Iman behoudt hij, anders is hij/zij een ongelovige geworden en telkens wanneer hij/zij zondigt zou de Shahaadah opnieuw uitgesproken moeten worden. Allaah vergeeft de zonden aan degene die Tawbah verricht, ook al heeft dit zich vaak herhaald. Dit is op te maken uit de volgende overlevering. Aboe Horayrah radhiya Allaahoe anhoe heeft verhaald dat de Profeet salla Allaahoe aleihi wasallam heeft gezegd:

"أَذْنَبَ عبْدٌ ذَنْبًا فقالَ: اللَّهُمَّ اغفِرْ لِي ذَنْبِي، فَقَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَتَعالى: أَذْنَبَ عبدِي ذَنْبًا، فَعَلِم أَنَّ لَهُ رَبًّا يَغْفِرُ الذَّنْبَ، وَيَأْخُذُ بِالذَّنبِ، ثُمَّ عَادَ فَأَذْنَبَ، فَقَالَ: أَيْ ربِّ اغْفِرْ لِي ذَنْبِي، فَقَالَ تبارك وتعالى: أَذْنَبَ عبدِي ذَنْبًا، فَعَلِمَ أَنَّ لَهُ رَبًّا يَغفِرُ الذَّنبَ، وَيَأخُذُ بِالذَّنْبِ، ثُمَّ عَادَ فَأَذْنَبَ، فَقَالَ: أَي رَبِّ اغفِرْ لِي ذَنبي، فَقَالَ تَبَارَكَ وَتَعَالى: أَذْنَبَ عَبدِي ذَنبًا، فعَلِمَ أَنَّ لَهُ رَبًّا يَغْفِرُ الذَّنْبَ، وَيَأْخُذُ بِالذَّنبِ، قد غَفَرْتُ لِعَبْدِي فَلْيَفْعَلْ مَا شَاءَ". متفق عليه.

Interpretatie van de betekenis van de overlevering:
“Een dienaar heeft een zonde gepleegd en zei: Mijn Heer, ik heb een zonde gepleegd, dus vergeef me”.
Allaah de Verhevene zei:

“Abdie (mijn dienaar) weet dat er geen Rabb is (die de zonden vergeeft dan Ik) daarom vergeef Ik mijn dienaar. Hij (de dienaar) bleef een poosje en beging weer een zonde. Deze situatie heeft zich drie keer herhaald”. (Telkens vergeeft Allaah de Verhevene deze dienaar)”.
Overgeleverd door El-Boekhaarie en Moeslim.

In een andere overlevering:
Bij de derde keer zei Allaah de Verhevene:
“Ik heb mijn dienaar vergeven, hij kan doen wat hij wil”.
Overgeleverd door Moeslim

Dat wil zeggen zolang hij zondigt en om vergeving vraagt, wordt zijn Tawbah aanvaard en zijn zonden vergeven.

An-Nawawie (overleden 676 H) zei:
“Als de zonde honderd of duizend keer of meer wordt herhaald en hij (de dienaar) elke keer berouw toont, dan zou zijn berouw geaccepteerd worden en zijn zonden vergeven. En als hij in een keer berouw toont (voor alle zonden) dan is zijn berouw (ook) geldig”.

Bron: Uitleg van Sahieh Moeslim, door An-Nawawie 17/75.

3-Het gevaar van het uitstellen van de Tawbah
Het is niet toegestaan om de Tawbah (berouw tonen) steeds uit te stellen. Het gevaar blijft gehandhaafd, zolang de Tawbah niet is geschied. Degene die van plan is berouw te tonen, na een bepaalde periode heeft twee zonden gecombineerd:
1-De zonde van het begaan van zonden gedurende die periode;
2-En de zonde van het uitstellen van berouw.

Over het uitstellen van de Tawbah zei Sheych Ibn Baaz (overleden 1420 H) rahimahoe Allaah het volgende:
“Het is verplicht voor elke gelovige man en voor elke gelovige vrouw om zich te haasten om zich te bekeren. De Moslim mag niet steeds aandringen en blijven zondigen. Maar moet altijd in zijn berouw tussen hemzelf en zijn Heer zijn. Omdat hij een zondaar is, begaat hij vele zonden, dus moet hij zich altijd bekeren.
Misschien zal hij worden gered van het kwaad en van de verschrikkelijke gevolgen ervan, en misschien zal de duivel het uitstellen van bekering aantrekkelijk maken voor mensen, dus zegt hij: je bent jong en je bent in de bloei van je leven. Maar nadat je ouder bent geworden, of nadat je de ouderdom hebt bereikt, kun je Tawbah verrichten.
Dus hij bedriegt hem, en maakt valse verlangens bij hem. Dit zonder te beseffen dat bij (misschien) morgen al doodgaat. Hoeveel jongeren in hun jeugd heeft hij meegenomen, door hem te bedriegen met zijn gezondheid...”. Einde citaat, zie
hier voor de bron.

El-‘Izz Ibn Abdas-Salaam (overleden 660 H) zei:
“Tawbah verrichten is onmiddellijk verplicht. Iedereen die het voor een lange periode uitstelt, is een zondaar geworden door het uit te stellen.
Op dezelfde manier wordt zijn ongehoorzaamheid herhaald door de langere perioden te herhalen. Hij moet dus berouw tonen voor het uitstellen ervan”.
Einde citaat.
Bron: Qawaaid El-Ahkaam 1/221.

Ibn El-Qayyim (overleden 751 H) zei:
“Het is verplicht om onmiddellijk berouw voor een zonde te tonen. Het is niet toegestaan om dit uit te stellen. Als iemand het uitstelt, is hij ongehoorzaam door het uit te stellen. Als hij berouw heeft voor de zonde, blijft er nog een ander berouw voor hem te verrichten, namelijk het berouw van het uitstellen van berouw.
Het komt zelden voor dat degene die berouw toont hieraan denkt. Hij gelooft eerder dat als hij berouw heeft getoond van de zonde, er niets anders voor hem overblijft.
Maar er blijft voor hem om berouw te tonen voor het uitstellen van berouw, en niets kan hem hiervan redden behalve algeheel berouw, van wat hij weet van zijn zonden en van wat hij niet weet”.
Einde citaat
Bron: Madaarij As-Saalikien 1/717.

4-Hoe geschiedt de Tawbah en wat zijn de voorwaarden ervan?
Wat wel duidelijk moet zijn, is dat de zondaar Allaah de Verhevene om vergeving vraagt, niet enkel met de tong, terwijl het hart vastklampt aan de zonden. In dit geval, als Allaah de Verhevene het wil, verhoort Hij de smeekbede van de zondaar anders niet.  

Ook moet de moslim de ware Tawbah verrichten, met de daaraan verbonden voorwaarden. De Tawbah heeft namelijk een aantal voorwaarden dat in acht moet worden genomen. De geleerden hebben gesteld dat wanneer de zonden enkel tussen een dienaar en Soebhaanahoe wa Allaah Ta’aalaa zijn gepleegd en niet verbonden zijn aan de rechten van de schepping (van de mensen), dan heeft de Tawbah de volgende voorwaarden:

  1. Men dient oprecht te zijn in zijn berouw tot Allaah en deze naar Hem te richten. Met andere woorden: men moet met de Tawbah het Aanzicht van Allaah willen, Zijn beloning, en de redding van Zijn bestraffing te bereiken;
  2. Men dient onmiddellijk te stoppen met het zondigen en alle zonden verlaten;
  3. Men dient spijt te hebben van de begane zonden;
  4. Men dient zich voor te nemen (de intentie te hebben) en vastbesloten zijn in de toekomst niet meer terug te keren naar de zonden;
  5. Dat de Tawbah geschiedt voordat het te laat is: voordat de tijd voor haar acceptatie is verstreken door het aanbreken van de dood of de opkomst van de zon uit het westen.
  6. Indien de handeling van ongehoorzaamheid (de zonde) heeft betrekking met de rechten van personen, dan heeft de Tawbah een extra voorwaarde, namelijk: het teruggeven van de zogenaamde 'Madhaalim': het teruggeven van datgene wat van de benadeelde persoon/personen ten onechte afhandig is gemaakt, of zijn geschonden eer (door roddel e.d.) te herstellen…etc.
    Mocht hij/zij die personen niet meer kunnen achterhalen, of dat deze overleden zijn, dan kunnen de Madhaalim aan zijn erfgenamen overhandigd worden. Zijn deze ook niet te vinden, dan kan men deze in de vorm Sadaqah uitgeven te name van de benadeelde en Doe’aa (vergeving vragen) voor hem/haar verrichten.

Wanneer men aan deze voorwaarden heeft voldaan, dan kan hij/zij van een geldige Tawbah spreken. Men moet dan wel Allaah Soebhaanahoe wa Ta’aalaa veelvuldig om vergeving vragen voor zijn zonden en vragen om acceptatie voor zijn Tawbah.

Tenslotte beste moslim/moslima,
Jij die omwille van Allaah de maand Ramadhaan wilt gaan vasten, de maand Ramadhaan is in aantocht. Waar wacht je nog op om te beginnen van je zonden af te komen en Tawbah te verrichten?
Op een gelegenheid als een zetje in de rug misschien?
Die gelegenheid is nu gekomen: de maand Ramadhaan!
Wacht niet te lang, maar begin nu al vast!
Want je weet immers niet of je er morgen nog bent!
Als het ochtend is, weet je niet of je de avond haalt!
En als het avond is, weet je niet of je de ochtend haalt!
Moge Allaah Soebhaanahoe wa Ta’aalaa ons en jou succes schenken, aamien.

En Allaah de Verhevene weet het, het beste.

De zuivere Islaam
Volgens het begrip van de vrome voorgangers
Doneren